lördag 19 februari 2011

När saker och ting får ett namn!

När saker och ting får ett namn har dom en egen historia. Eller de tillhörde tidigare en person, som var avgörande för namnet.
Hos oss i matsalen finns det ett skåp som kallas för Tante Agnes Schrank.
Tant Agnes har varit min granne (förut fick vi barn säger till alla vuxna tant och farbror) hon bodde tillsammans med sina två systrar. (allihopa ogifta) och har varit den emsigaste, flitigaste godaste människa jag känner.
Hennes liv har bestått av att sköta om sina systrar och att städa.  I deras "gamla kök" ett jättefint kök med bara gamla saker och ting i, som aldrig blev använd men städades varje lördag så penibelt stod skåpet. Där hade tant Agnes godis gömnt till oss, när vi hälsade på. Jag älskade skåpet redan när jag var ett barn, jag älskade knarrande ljudet, när hon öppnade dörren och tant Agnes lovade att jag skulle få skåpet när jag skulle bli stor.

Jag har fått det och jag håller det i äran,(fortfarande låter det härligt när jag öppnar dörren och påminner mig om min barndom) är fortfarande förälskade och nu dekorerade jag det med spetsen jag köpte förra helg:



Ha en bra dag!

2 kommentarer:

Miruschka sa...

Det är precis så det ska vara!!!!!!!
Saker som har en historia och en själ, att de dessutom är jättefina är ett stort plus:) Du har minnen av just det skåpet och du får "flashbacks" när du öppnar det.
Gud, så härligt:)

Hoppas du får en härlig lördag!
Kram♥

Fröken Grön sa...

Underbart skåp, Ute! Extra roligt att det finns en historia bakom hur du fick det.
Önskar dig en skön lördagkväll!
/Anna-Karin