fredag 27 maj 2011

Finns det något djur du inte gillar?

Jag är inte så duktig på att lyssna på radion men om jag gör det så tycker jag mycket om morgonpasset, även om jag ibland är helt chockat och tänker "får man säga så där på radion", hahaha  då känner jag mig konservativ och gammal, men ändå eftersom de är roliga och modiga, lyssnar jag gärna på Martina, Kodjo och Hanna.
Hanna Hellquist radiorösten från morgonpasset i P3 har skrivit barnsdomsskildringen ”Karlstad Zoo­logiska”. Frilansskribenten Petter Karlsson har intervjuad henne 2009:

Finns det något djur du inte gillar?
Jag: Ja, absolut och det är SNIGLAR, speciellt de som har träffande namn här i Sverige : MÖRDARSNIGLAR. Jag är verkligen skitskiträdd för dem. När jag var liten har min lillebror samlat ihop dem och kastad åt mig. UaaaH, men ännu värre var det när jag skulle ringa mina föräldrar från skolan och jag stod i en telefonkiosk, när jag skulle ta ut växelpengar ur det här lillafacket på telefonen. (Jag tog hela min hand) hade nån skämtgurka laggt dit en snigel som jag mosade/krossade med hela min hand. Jag får gåshud fortfarande när jag tänker på det. Det har blivit en riktig fobi, så när jag ser någonstans en snigel springer jag minst 10meter iväg. Som tur finns de inte här.

Så här svarade Hanna:
Finns det något djur du inte gillar?– Spindlar. Jag blev skiträdd i tvättstugan när jag var sex sju år. Det är de där benen... Jag har över huvud taget svårt för djur som har så många och så spretiga ben, att man inte vet åt vilket håll de ska springa. Ska de hit? Eller kanske dit?
Publicerad 2009-03-01 15:12  Petter Karlsson hela intervju Intervju med Hanna Hellquist


Finns det något djur du inte gillar?

5 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Jag gillar faktiskt ALLA djur. MEN vissa djur vill jag helst inte ha i min närhet. Precis som Hanna har jag problem med för stora spindlar. De får gärna finnas bra de inte är i mitt hem. Det är de där långa benen som snabbat kan få dem att springa borg. De är så snabba att man liksom inte hinner se vart de tar vägen. och det är obehagligt. Hua!

Jag önskar dig en fin fredag!
Kram Sofia

Den där Victoria sa...

Möss och råttor är min värsta fobi, fästingar är också något jag tycker är äckligt, men de räknas kanske inte till djur?

Ha det så himla bra med dig Ute och du, ta ett snack med vädergudarna igen, så att vi får fint väder till helgen ;) ..

Kram "Turion" haha

Marie sa...

Har klurat på frågan och svaret blir nog RÅTTOR!!!
Fy sjutton för deras långa äckliga svansar och stora kroppar, ryser bara när jag tänker på det. Huvvaligen!!!
Hoppas du har en bra fredag, regnar det hos dig också??
Kram♥

Fröken Grön sa...

Så himla fin fågelholk du visade i förra inlägget! Jag skulle också vilja sätta upp lite holkar, - fåglarna är våra bästa vänner!

Angående djur jag inte gillar, så får jag nog svara möss som härjar i skafferiet och myror som tar sig in i huset. Fast båda sakerna går ju ganska lätt att åtgärda, som tur är!

Önskar dig en fin helg!
/Anna-Karin

Kringlor och krusiduller sa...

Har fortfarande problem med blogger :-(.

Jag gillar nästan alla djur faktiskt, fast jag måste erkänna att jag inte tyckte jättemycket om den lilla musen som kom in i vår källare i vintras. Den kunde ha stannat ute tycker jag :-). Men trots det, så grät jag en skvätt när den blev fångad i råttfällan - ja, ja - sån är
jag :-).

Jo, nu kom jag på - jag hatar bleckfiskar!!! Ja, det är ju inte så ofta man träffar på bleckfiskar här i Sverige förstås, men när vi var i Grekland kom jag ihåg att vi gick bland några hus. Helt plötsligt kände jag något mot min nacke, och tittade upp. Där hängde det bleckfiskar på tork på någon lina och kittlade mig med sina långa, äckliga armar med sugkoppor. Jag skrek i högan sky. Jag tycker dom är sååå äckliga och skulle aldrig i livet få för mig att äta dom. Blä!

Ha en fin kväll!
Kram /Åsa