fredag 15 februari 2013

Att kunna packa sin väska och gå



Jag är så himla himla ospontant, jag önskade mig bara en smula av det. För bara tanken att jag plötsligt kunde vara spontant, utlöser en egendomlig rädsla i mig, och det har alltid varit så. Tråkigt kan man ju tycka, men jag behöver struktur och planer och helst  genomtänkta planer. Min beslutångest underlättar inte heller min ospontanitet... Ibland blir jag utsatt för spontana grejer, som när vi var i Grekland och åkte till Paros utan att veta, vart vi skulle sova (oj, oj oj), och då var jag så himla glad att jag hade min man vid sidan, som lugnade mig, och egentligen  har det  ju alltid gått bra.
Jag ska träna, bara jag. Jag ska spontant packa min väska, åka tåg och överraska min man för att tillbringa en härlig fredag/lördag tillsammans för att sedan åka tillsammans upp och ha en fin söndag tillsammans med barnen.
Tror ni jag klarar det? Inte den här helgen iaf, inte...

Är du spontant? Tips?

Önskar er en fin fredag!

Bild tagen av dottern: Fru Vallmo, med sin fina loppisväska

9 kommentarer:

Lövkojan sa...

Nja, jag är nog inte heller så spontan, vill gärna ha koll och så. Jag kan vara jättespontan när det är jag som bestämmer när, var och hur och det är väl kanske inte så spontant:)
Tror som du att man får träna sig i det men också gilla läget, att man är lite ospontan:)!

Ha en fin helg, kram Marie-Louise

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag har enorm beslutsångest och kan vela fram och tillbaka i evigheter och må jättedåligt av det. Därför rycks jag med och trivs när livet blir mer spontant. Då hinner jag inte tänka och överanalyser för mycket och det brukar bli bra i slutändan.
Kram.

Fröken S sa...

Hahaha, här är nog rätt spontan, inget jag behöver träna på och vi har upptäckt i vår familj att det är de spontana tillfällena som brukar bli bäst, när vi går på magkänsla och bara glider med och tar vara på de tillfällen som uppenbarar sig.

Mitt tips är att börja med små oplanerade saker och upptäck att det går bra, det roligt och problem löser man på vägen! Dock tror jag att du ska vara som du trivs med att vara, men vill du bli mer spontan så tror jag på att börja smått!

Allt och/eller Inget sa...

Du kommer garanterat lyckas som funderar och försöker, alla vill ju inte ändra/försöka men det hör jag att du har. Lycka till! Gör det i små små steg så kanske du känner dig bekväm med tiden.

Kram Linda


Ps. Om du har lust att vara med i en tävling, kan man vinna en valfri produkt från c/o Gerd inne hos mig.

Annas röda stol sa...

Ja härliga du!! klart du ska vara lite spontan, du får träna på det med lite mindre sträckor och sen öka på till nåt större. Ja ibland tar man allt för givet, men det kan vara hinder på vägen. Men snart kan du skutta över hindren. Jag är nog mer spontan, än att planera in utflykter och mindre resor. Ha en härlig kväll. Kram Anna

Pia sa...

Gällande vissa saker kan jag vara väldigt spontan, går mycket på magkänslan. E urusel på planering och struktur, eller planera e jag bra på men mycket sällan fullföljer jag planen :) Oftast hittar jag på nåt helt annat istället.

CreandoPhoto sa...

Klart du klarar! Man klarar nästan vad som helst. Men jag är precis som du, precis, och det är en pärs när man försöker sig på att gå lite utanför sina ramar. Men oj, så nyttigt det är. Och så stolt man blir sen :) Heja dig!

Kramar

Anonym sa...

Jag håller med Creando, klart du fixar det!

Jag har nog ganska lätt för att vara spontan och älskar överraskningar och oplanerade händelser..Men det är nog bara sån jag är det är inte alltid lätt att vara sån heller! ;)

Ha en fin lördag! Kram

Anonym sa...

Här är vi spontana men både det ena & det andra,fast...När det kommer till Shopping Då är jag väldigt "velig" hihi
/Kram