onsdag 14 maj 2014

Att har läst igenom halva bokhögen.


Ok, när det var bokrea, så köpte jag en hög böcker, och nu tre månader senare har jag hunnit läsa 4stycken. Och då tycker jag att det känns bra med en liten feedback från min sida, eller?

Jag började med Kaffe med Rån av Catharina Ingelman- Sundberg, för jag tänkte det här är lättsammast att börja med, men det var tvärtom den boken tog mesta tiden att läsa igenom. den är lättläst och idéen är inte alls dumt, och det fanns faktiskt ställen där jag skrattade, men ingen bok jag skulle ta och läsa en gång till. Tyckte du om Hundraåringen så kommer du att tycker om det här gänget!!!


Sedan läste jag Sara Ohlssons ungdomsbok Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag boken köpte jag till min dotter men efter all pensionärs liv så hade jag ett stort behov att fräscha upp mitt hjärna med lite ungdomslitteratur. Boken läste jag på två dagar, och det är en viktig bok för ungdomar med ett viktig ämne :att vara sig själva. Dock som mamma tycker jag inte att det behövdes skrivas så mycket om alkoholkonsumtionen, jag tyckte det var helt onödigt, men men det var ord från en mamma med en tonårsflicka hemma ;)

Boken om Joe från Jonathan Tropper  kom sedan fram och jag har faktiskt även läst  Sju jävligt långa dagar och Konsten att tala med en änkling. Och det som fascinerar mig samtidig som det avskräcker mig lite är att boken är sååå himla tydlig skriven av en man. Jag kan inte riktig förklara det mer, men det känns så att jag får sitta i en mans hjärna och som sagt det fascinerar och chockerar mig samtidig. Alla böcker är tragikomiska relationsromaner kan man väl säga, och jag har skrattat och höll andan.
Boken läste jag kanske genom en vecka.

Och så har jag precis lagt boken HAROLD FRY och hans OSANNOLIKA PILGRIMSFÄRD åt sidan. Rachel Joyce lyckades verkligen med sin bok, lättläst med svåra ämnen och ett budskap. Och ett fint slut. Det finns vissa böcker där jag hittar fina meningar och sanningar, det känns så som att suga på en karamell en extra gång, jag stannar oftast vid meningen suckar och läser den sedan igen.
Jag har många gånger tänkt att skriva upp dem där meningarna i min dagbok så att jag har lite mer av dem, men så har det aldrig blivit, men eftersom den här boken är så färsk i minnet så ska jag skriva upp här ett stycke som jag verkligen tyckte om.
...men det skulle inte längre handla om att kämpa emot dem, och ingen mer vånda över det förgångna. De var en del av luften han promenerade igenom, precis som alla de resande han hade mött. Han insåg att människor kommer att fatta beslut de vill fatta, och somliga kommer att skada både den själva och de som älskar dem, och somliga kommer att passera utan att någon ens märker dem och andra kommer att medföra lycka.

Så nu har jag bara 3 böcker kvar av mina reafynder. så jag återkommer!




1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har i vår läst precis de böckerna (utom ungdomsboken) och tycker precis som du! Kul!